Дошкільний вік є вирішальним у формуванні фундаменту фізичного та психічного здоров’я, адже відбувається інтенсивний розвиток органів та становлення
функціональних систем організму, закладаються основні риси особистості, формується характер, ставлення до себе та оточуючих.
Одним із пріоритетних напрямків освітнього процесу дошкільного навчального закладу є фізичне виховання дітей. Воно спрямовується на охорону та зміцнення
здоров’я, підвищення опірності й захисних сил дитячого організму, поліпшення його працездатності, на своєчасне формування у малюків життєво важливих рухових умінь та навичок, розвиток фізичних
якостей.
Використання здоров’язберігаючих технологій в організації
освітньо-виховного процесу в ДНЗ за Базовою програмою
"Я у Світі" та програмою "Впевнений старт":
· недопускання статичності при проведенні занять;
· ранкова гімнастика;
· гімнастика по Єфименку після денного сну;
· фізкультхвилинки, фізкультпаузи в ході проведення занять;
· заняття з фізичного розвитку за розпорядком;
· гурткова робота;
· забезпечення умов для самостійної рухової активності на протязі перебування дитини в ДНЗ;
· впровадження ПП досвіду ;
· впровадження інноваційних технологій;
· корекція постави та плоскостопості;
· ритмічна гімнастика;
· дихальна гімнастика;
· масаж;
· профілактика короткозорості;
· ароматерапія;
· релаксація;
· музикотерапія;
· сміхотерапія;
· пальчикова гімнастика;
· використання елементів «хатхи-йоги», «бебі-йоги»;
· кольротерапія;
· фізкультурні свята;
· фізкультурні розваги;
· корекційно-відновлювальна робота;
· дитячий туризм;
· консультаційна індивідуальна робота з батьками;
· психологічний супровід роботи з фізичного виховання;
· інформаційний матеріал для батьків у приймальних кімнатах;
· рухливі ігри, загартувальні процедури;
· розвиток валеологічних умінь, навичок і потреб;
· виховання потреби в здоровому способі життя;
· проведення осінніх і весняних турнірів;
· гендерна ідентифікація та диференціація;
· створення безпечних умов для фізичного розвитку;
· виховання у дітей свідомого сприйняття правил безпечної поведінки;
· медико-педагогічний контроль;
· оформлення розвивального середовища в групах, спортивній залі, на подвір’ї;
· сезонні забавлянки.
Орієнтовна схема календарного планування занять з фізичної культури
Дата |
Програмові завдання (навчальні, розвивальні, виховні) |
Обладнання, інвентар, (матеріали) |
Хід заняття |
Примітки |
Орієнтовна схема планування фізкультурних свят і розваг
Місяць |
Дата |
Види і тема дозвілля |
Вікові групи |
Примітки |
ПРИРОДНІ УМОВИ ЗДОРОВ′Я
Познайомте дітей з лікарями природи: сонцем, водою, повітрям, здоровою їжею. Майте на увазі, краще попередити! Надайте знання дітям про:
“Усі життєві процеси мають лише одну мету – підтримання постійних умов життя у внутрішньому середовищі”
Клод Бернар
В щоденному житті дитини варто використовувати різноманітні оздоровчі технології. Більшість з них прості у застосуванні, викликають велику емоційну насолоду, а головне — мають ефективний комплексний вплив на процес формування здоров'я дітей. Поняття «здоров'язберігаюча технологія» має узагальнений характер і передбачає комплексну систему впливу на дитину з погляду збереження її здоров'я та базову вимогу до вибору всіх освітніх технологій. Серед інноваційних оздоровчих технологій у ДНЗ слід виокремити фітболгімнастику, вправи на тренажерах, ритмічну, художню гімнастику, гімнастику ушу, пальчикову гімнастику (вправи, ігри, картинки), дихальну та звукову гімнастику, гімнастику для м'язів очей, імунну гімнастику, психогімнастику (вправи, етюди, пантоміми) тощо. Оздоровчі технології, що використовуються:
• сприяють удосконаленню функцій рівноваги та рухового контролю;
• сприяють зміцненню та розслабленню м'язів;
• використовуються для тренування серцево-судинної та дихальної систем.
Вправи фітболгімнастики можна виконувати з різних вихідних положень: сидячи на м'ячі, лежачи на м'ячі обличчям униз з опорою на кисті рук і стопи ніг, стоячи і тримаючи м'яч у руках. Для уникнення перевтоми дітей під час виконання певної вправи важливо зважати на їх фізіологічні особливості розвитку. Наприклад, дітям складно утримувати рівновагу на великому м'ячі, тому тривалість виконання вправи, сидячи на м'ячі, має бути:
• для дітей 3—5-ти років не більше 3—4 хв;
• для дітей 5—7-ми років не більше 5—7 хв.
Фітболгімнастику можна використовувати в усіх вікових групах. Проводиться вона як з усією групою дітей, так і з підгрупами (5—7 дітей) та індивідуально. Підвищує ефективність виконання фізичних вправ на м'ячах використання музичного супроводу, художнього слова та наявність сюжету, яким об'єднані всі рухові дії. Завдяки цьому у дітей підвищується інтерес до виконання фізичних вправ і рухових дій, покращується якість їх виконання.
ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ′Я ЛЮДИНИ
Загартовування є обов′язковою складовою здорового способу життя. Загартовувати – значить зробити організм фізично й морально міцним, стійким, витривалим. Основні засоби
загартовування: повітря, сонце, вода, ходіння босоніж, самомасаж. Загартовування повинно стати невід′ємною часткою режиму дня дитини. Основними компонентами режиму дня є:
Правильним режим дня вважається лише тоді, коли він попереджає розвиток втоми, підвищує загальну опірність організму. Природним фактором здоров′я є прогулянка на свіжому повітрі, яка поліпшує апетит, сон, настрій. Важливо формувати у дітей звичку якомога довше перебувати на свіжому повітрі.
Правильно організовуйте сон дитини: